В данной статье в центре внимания находятся проблемы африканской философии, идеи и основные тенденции ее развития в современном мире. Подчеркивается, что одна из главных проблем в развитии африканской философии - это поиск африканской идентичности, идеи африканского Возрождения. Развитие африканской философии в начале и середине ХХ в. оказало огромное влияние на антиколониальное движение, что привело к быстрому развитию социально-политических движений. В статье рассмотрены наиболее влиятельные из них, такие как негритюд, панафриканизм, африканский социализм, формировавшиеся по мере осознания того уникального пути, который проходили страны этого континента. С момента открытия материка африканские государства существовали и рассматривались как колонии европейских стран, поскольку они находились под властью метрополий, которые и устанавливали свое политическое и экономическое доминирование. Влияние метрополии было амбивалентным. С приходом европейцев континент испытал вливание новых, чуждых типов культуры и ценностей, что в конечном счете привело к борьбе за независимость. Получение свободы от метрополии послужило новым толчком для развития философских воззрений уже с учетом африканской идентичности и европейских культурных ценностей. Значимую роль в развитии африканской философии играет африканское возрождение и общественно-политические учения, которым уделено особое внимание в данной статье.
This author focuses on African philosophy issues, ideas and the major trends of its development in the contemporary world. The researcher emphasizes that one of the main trends in the development of African philosophy in the contemporary world is the search for African identity, ideas of African renaissance. The development of African philosophy in the early and mid 20th century had the immense influence of the anti-colonial movement, which resulted in rapid development of socio-political movements. The article discusses the most influential of them, such as negritude, Pan-Africanism, African socialism, and others. The paper is of particular interest due to the fact that the countries of this continent have undergone a different path of development. From the very moment of the discovery of the continent, the states located in it were viewed and existed as colonies of European countries, i.e. they were ruled by the metropolis, which established its political and economic power. In addition to the negative impact of the metropolis it had a positive one. With the arrival of the Europeans European culture and values came, that ultimately led to the fight for independence. The article also discusses the major stages of European colonization of the 15th-19th centuries, also the difficulties and challenges in obtaining freedom from the metropolis, which became a new impetus for the development of philosophical views. Taking into account African identity and European culture and values, the significant role of the African Renaissance and socio-political teachings are considered as a wayof developing African philosophyin the modern world. The author pays special attention to the African historiographic survey, to four periodization stages of African philosophy: (early period, second period, late period, and a new era). The researcher also presents traditional thought and suggestions of a typology of tendencies by African philosophers in modern African philosophy.