Особенности речевого воздействия рекламных текстов в life-style изданиях

Настоящая статья посвящена исследованию специфики речевого воздействия рекламных текстов в женских life-style журналах на примере изданий Cosmopolitan и Vogue. Значимость рекламы в современном обществе определяет актуальность работы. Установлено, что речевое воздействие связано с коммуникативным заданием текстов, сообщением адресату информации о товаре, облегчением понимания и запоминания текста, скрытым побуждением к приобретению товара. Автор приходит к выводу, что в женских журналах реклама создается с использованием ряда манипулятивных приемов и лингвостилистических средств английского языка. В рекламе в life-style журналах применяются различные коммуникативные стратегии и тактики, направленные на облегчение понимания текста, воздействие на разум и эмоции, побуждение к приобретению товара. Были выделены характерные приемы речевого воздействия, направленные на женскую аудиторию. При переводе рекламных текстов нужно уделять особое внимание национально-культурной специфике, возможно создание нового текста.

Features of the speech influence in advertising of the lifestyle magazines

The article is devoted to the study of the speech influence in advertising of women’s lifestyle magazines on the example of the Cosmopolitan and Vogue. The importance of advertising in modern society determines the relevance of the work. The commercial orientation of advertising determines the communicative task of texts, which consists of transmitting cognitive, emotional, aesthetic, and implicit information for the addressee. To attract and hold the addressee’s attention, to facilitate the memorization of the advertising text, various linguistic and stylistic methods of the language are often used (metaphor, alliteration, detachment, etc.). The communicative task also implies the active use of manipulative techniques by the creators of advertising texts in order to induce the addressee to purchase a specific product. In women’s magazines, the ideal lifestyle is formed; the advertised goods correspond to it. Cosmopolitan and Vogue are dominated by advertisements for cosmetics, perfumes, jewelry, branded clothing, and accessories. The importance of maintaining an attractive appearance for women is emphasized. The author concludes that advertising in lifestyle magazines is created by using typical manipulative techniques and various linguistic and stylistic means of the English language. Its effectiveness is mainly related to the specifics of the target audience, as well as the general style of the magazine. Various communication strategies and tactics are used to facilitate the understanding of the text, the impact on the mind and emotions, and the urge to purchase goods. The specific techniques of speech influence aimed at a female audience were pointed out. It is important to pay attention to the national specifics while translating advertising texts.

Авторы
Издательство
Общество с ограниченной ответственностью Издательство Социально-гуманитарное знание
Номер выпуска
3
Язык
Русский
Страницы
221-232
Статус
Опубликовано
Том
8
Год
2019
Организации
  • 1 Российский университет Дружбы народов
Ключевые слова
реклама; женские журналы; речевое воздействие; манипуляция; advertising; lifestyle magazines; speech influence; manipulation
Цитировать
Поделиться

Другие записи