The paper regards the importance of formation and development of lexical skills as one of the key components of foreign language learning. Various tasks based on the mobile application platform Quizlet, that was created on the basis of flashcards method, are presented. The application (app) itself and its functions are examined. The results of the investigation that was carried out in the groups of adult learners, who study common and business English, are analyzed thoroughly. The example of the questionnaire that was offered to the learners after the experiment is given. The following conclusions based on the results of the investigation and questionnaire were drawn: the integration of the mobile application into traditional learning process contributes to more efficient target language vocabulary acquisition; the development of self-learning, lexical and mobile competences; the display of the interest in and of the attention to the foreign language on the learners’ part. It was also stressed that modern changes in the traditional foreign language learning are necessary, for example, the introduction of mobile technologies that leads to more proficient level of English. The absence of the connection between the age and the interest in using mobile technologies is proved.
Рассматривается важность формирования и развития лексических навыков как одного из ключевых компонентов при изучении иностранного языка. Приведены примеры заданий на платформе мобильного приложения Quizlet, созданного на основе метода запоминания при помощи флеш-карточек. Представлен обзор мобильного приложения и его возможностей. Проанализированы результаты исследования, проведенного в группах взрослых, изучающих общий и бизнес-английский. Приведены примеры вопросов анкетирования обучающихся после проведения эксперимента. По результатам исследования и анкетирования сделан вывод, что интеграция мобильного приложения в традиционный учебный процесс способствует более эффективному освоению лексического материала учащимися, развитию у них самообразовательной, лексической и мобильной компетенций, увеличению интереса к изучению языка. Особое внимание уделено необходимости внесения изменений, например, при помощи мобильных технологий, в традиционное обучение для достижения более высокого уровня владения иностранным языком. Доказано отсутствие связи между возрастом и негативным отношением к мобильным технологиям, поскольку традиционно считается: чем старше человек, тем меньше он заинтересован в подробном изучении функций мобильных устройств и их использовании, особенно в образовательном процессе.