В данной статье автор рассматривает лингвокультурологический компонент в процессе онлайн-обучения марокканцев русскому языку в условиях отсутствия языковой среды. Изучение русского языка как иностранного с помощью онлайн-технологий является открытием в методике преподавания русского языка, что дает возможность учащимся изучать русский язык из любой точки мира. Изучение русского языка в режиме онлайн включает в себя не только изучение основных пунктов как чтение, грамматика, аудирование, письмо и говорение, но и немаловажный лингвокультурологический аспект. Знакомство с русским языком через политику, историю, географию, культуру позволяет студентам не только расширить словарный запас, но и познакомиться с Россией на расстоянии. Учащиеся имеют возможность в дальнейшем применить свои знания на практике при посещении страны или при дальнейшем общении с носителями русского языка в Марокко или в любой другой стране. Автор рассматривает перспективы развития данного аспекта не только на уроках-онлайн, но и на краткосрочных курсах русского языка в Марокко. В статье приведены современные исследования по данной теме, а также заключение и перспективы развития направления.
In this article, the author considers the linguistic and cultural components in the process of online learning of Moroccans to Russian language in the absence of a language environment. Learning Russian as a foreign language using online technologies is a breakthrough in the methodology of teaching the Russian language, which enables students to learn Russian from anywhere in the world. Learning the Russian language online includes not only the study of the main points such as reading, grammar, listening, writing and speaking, but also an important linguistic and cultural aspect. The role of this aspect is often diminished, which is incorrect from the point of view of this author. Acquaintance with the Russian language through politics, history, geography, culture allows students not only to expand their vocabulary, but also to get to know Russia from a distance. Students have an opportunity to further apply their knowledge in practice when visiting the country or during further communication with native Russian speakers in Morocco or in any other country. The author considers the prospects for the development of this aspect not only in online lessons, but also in short-term Russian language courses in Morocco. The article presents modern research on this topic, as well as the conclusion and prospects for the development of the direction.