В статье систематизируются научные знания об игровом начале в детской литературе. Автор выделяет несколько уровней анализа текста, предназначенного детям и подросткам: текст как «игра с реальностью», текст как «игра со смыслами» и текст как игра со словами и звуками. В первом случае речь идёт о мифологизации детской литературы. Второй уровень неразрывно связан с пониманием природы и способов выражения «взрослого содержания» детской литературы. Третий уровень анализа текста способствует как более глубокому изучению жанра игровой поэзии, так и к постижению принципов отражения комического в прозаических произведениях для юных читателей.
The article systematizes scientific knowledge about the game beginning in children's literature. The author identifies several levels of text analysis intended for children and adolescents: text as a game with reality, text as a game with meanings and text as a game with words and sounds. In the first case, we are talking about the mythologization of children's literature. The second level is inextricably linked with the understanding of the nature and ways of expressing the adult content of children's literature. The third level of text analysis contributes to a deeper study of the genre of game poetry, and to the understanding of the principles of reflection of the comic in prose works for young readers.