В тибето-цинских отношениях важное место занимал традиционный духовнопатрональный принцип «чой-йон» («духовный наставник - светский покровитель»), согласно которому Далай-лама признавался религиозным советником и наставником императора, а последний покровительствовал учению школы Гелуг, защищал ее интересы и являлся «милостынедателем», при этом обе стороны не выделяли приоритет какой-либо из сторон. После визита Далай-ламы V ко двору императора Шуньчжи в 1652 г. на основе «чой-йон» был заключен религиозно-политический союз, просуществовавший фактически до падения империи Цин в 1911 г. Однако в цинских источниках с середины XVII до конца XVIII в. можно проследить изменение трактовки «чой-йон», и прежде всего - в вопросе статуса Далай-ламы. Император Цяньлун в трактате «Ламашо» (1792) провозгласил главенство власти императора перед духовным наставничеством ламы.
In the relations between Tibet and the Qing Empire an important place belongs to the traditional spiritual-patronal principle of “Choi-yon”, according to which the supreme lama of Tibet was considered as the religious counselor and mentor of the Emperor. The Emperor in his turn patronized the teachings of the Gelug school and played the role of a “charity”. Neither Tibetan leader nor Qing’s was in priority. After the Dalai Lama V’s visit to the court of the Emperor Shunzhi in 1652, on the basis of “Choi-yon” there was established a religious-political alliance, which existed until the fall of the Qing Empire in 1911. Nevertheless, in the period from the middle of the 17th century to the end of the 18th century we can trace the changes of interpretation of “Choi-yon”, and, first of all, for the status of the Dalai Lama. The Qianlong Emperor in his treatise “Lamasho” (1792) proclaimed domination of the Emperor’s authority before the spiritual guidance of the Lama.