Потребность в интенсификации деятельности здравоохранения ставит вопрос повышения эффективности работы медицинских организаций. В статье анализируется актуальная технология управления: «Маркетинг отношений в медицинских организациях». Целью исследования был поиск корректной «дефиниции понятия и профессиональной наполненности» содержания маркетинга отношений в медицинских организациях. Маркетинг отношений в медицинских организациях авторы определили как «отношения (взаимоотношения) субъектов медицинской помощи на уровне „врач - пациент“, „администрация - персонал“», «отношения между медицинскими организациями и контрагентами», с целью повышения эффективности деятельности и качества медицинской помощи, удовлетворения пациентов и медицинского персонала. На основе результатов исследований показана роль индивидуальных характеристик пациентов (пол, возраст, род занятости, отношения к составу пациентов, транспортная доступность, организация приема) в формировании отношений потребителей и производителей медицинских услуг. В заключении по результатам проведенного исследования обоснованы направления развития маркетинга отношений на уровне медицинских организаций разных форм собственности и потребности в совершенствовании маркетинга коммуникаций, включая социальные сети и дистантные формы работы с потенциальными и реальными пациентами. Разработаны концептуальные основы концепции маркетинга отношений в медицинских организациях разных форм собственности.
The need for intensification of health care, raises the issue of improving the efficiency of medical organizations. The article analyzes the current management technology: “marketing relationships in medical organizations”. The aim of the research was to find the correct “definition of the concept and professional fullness” of the content of relationship marketing in medical organizations. The authors defined the marketing of relations in medical organizations as “the relationship (mutual relation) of the subjects of medical care at the level of “doctor-patient”, “administration-personnel”, “relations between medical organizations and counterparts”, in order to improve the efficiency of activities and the quality of medical care, patients and medical personnel. The results are obtained on the basis of a comparative analysis of scientific literature data and authors’ own research. In the formulation of the research, methods of content analysis of bibliographic data, the sociological method and the authors’ own experience were used. Based on the results of the research, the role of the individual characteristics of patients (gender, age, occupation, relationship to the composition of patients, transport accessibility, organization of admission) in the formation of relations between consumers and providers of medical services is shown. In conclusion, based on the results of the study, the development of marketing relationships at the level of medical organizations of different ownership forms and the need to improve marketing of communications, social networks and distant forms of work with potential and real patients are justified. Conceptual bases of the marketing relationship concept in medical organizations of different ownership forms have been developed.