Настоящая публикация посвящена изучению историософии Джамбаттисты Вико (1668-1744 гг.) - самобытного неаполитанского историка и мыслителя, автора «Оснований новой науки об общей природе наций», объединяющего в своем творчестве казалось бы абсолютно несовместимые вещи: с одной стороны, религиозную направленность и провиденциализм, свойственные средневековой традиции, а с другой - принципиально новую методологию исторического познания и критический подход к источниковедению, характерный для эпохи Просвещения и раннего Нового времени. К сожалению, вследствие сложности, противоречивости и неоднозначности историософской концепции Джамбаттисты Вико, имя его и по сей день известно лишь узкому кругу исследователей, специализирующихся на истории общественной мысли конца XVII - первой половины XVIII в., однако данное обстоятельство не должно затмевать тот факт, что творческий вклад неаполитанского мыслителя в развитие научного знания был поистине огромен - в частности, значительное влияние его идей прослеживается не только в истории (Вильгельм Дильтей, Арнольд Тойнби, Освальд Шпенглер) и философии (Гегель, Маркс, «философия жизни», экзистенциализм), но и, как это ни странно, в антропологии, культурологии и даже социальной психологии и когнитивной лингвистике.
This publication deals with the study of the historiosophy of Giambattista Vico (1668-1744), a distinctive Neapolitan historian and thinker, the author of the "Principles of the New Science Concerning the Common Nature of Nations", who combined in his works the seemingly absolutely incompatible things: on the one hand, having a religious focus and referring to providentialism, typical of the medieval tradition, and on the other hand, suggesting a conceptually new methodology of historical knowledge and a critical approach to source studies, typical for the age of Enlightenment and the Early Modern Period. Unfortunately, due to the complexity, inconsistency, and uncertainty of the historiosophic conception of Giambattista Vico, to this day his name is known just to a limited circle of researchers specializing in the history of social thought of the late 17th early 18th century; however, this state of affairs by no means shall extinguish the fact that the Neapolitan thinker made a genuinely tremendous contribution into the scholarly knowledge development, in particular, a significant impact of his ideas may be observed not only in history (Wilhelm Dilthey, Arnold Toynbee, and Oswald Spengler) and philosophy (Hegel, Marx, philosophy of life, existentialism) but, oddly enough, in anthropology, cultural studies, and even in social psychology and cognitive linguistics as well.