В работе представлен сравнительный анализ психоэмоциональной и умственной деятельности младших школьников, проживающих на территории Москвы с отличающимися средовыми условиями. Исследование были проведены на выборке 206 младших школьников (учеников первого класса), возраста 7,8-8,9 лет, которые обучались в начальных школах, расположенных в разных районах столичного мегаполиса - Юго-Западный административный округ (ЮЗАО) и Юго-Восточный административный округ (ЮВАО). В зависимости от средовых условий (экологических и социальных) испытуемые были разделены на 4 подгруппы. Первая подгруппа Э1 (Э-, С-) школьников находилась под влиянием негативных факторов социальной (низкий социально-экономический статус семьи, неполные семьи, негармоничные родительски-детские отношения) и экологической среды (атмосферное загрязнение, шум, промышленные зоны). Вторая подгруппа Э2 (Э-, С+) учеников жила в экологически неблагоприятной и благоприятной социальной среде (высокий социально-экономический статус семьи, полные семьи, гармоничные родительски-детские отношения). Третья подгруппа Э3 (Э+, С-) школьников жила в экологически благоприятной и неблагоприятной социальной среде. Четвертая группа учеников, условно обозначенная нами как контроль К (Э+, С+), жила в благоприятной экологической (отсутствие промышленных зон, наличие лесопарковой зоны) и социальной среде. Наше исследование показало, что в столичном районе (ЮВАО), где действие неблагоприятной физической среды имеет более сильный, выраженный характер, чем социальная среда, психо-эмоциональное состояние, когнитивное развитие и течение адаптационных процессов младших школьников проходит с перенапряжением функциональных систем. Как следствие этих воздействий в неблагополучном по средовым условиям ЮВАО уровень заболеваемости детей был выше, чем в благоприятном ЮЗАО.
The study presents a comparative analysis of psycho-emotional and mental activity of junior schoolchildren living in Moscow with different environmental conditions. The study was conducted on a sample of 206 primary school children (students of the first grade), age 7,8-8,9 years old who attended primary schools located in different districts of the capital city - South-Western administrative district (SWAD) and South-Eastern administrative district (SEAD). Depending on environmental conditions (ecological and social) subjects were divided into 4 groups. The first subgroup of E1 schoolboys were under the influence of negative social factors (low socio-economic status family, single-parent families, and inharmonious child-parent relationships) and environment (air pollution, noise, industrial areas). The second subgroup E2 of schoolboys lived in ecologically adverse and favorable social environment (high socio-economic status of the family, a complete family, a harmonious parent-child relationship). The third subgroup E3 schoolboys lived in ecologically favorable and unfavorable social environment. The fourth group, conditionally designated as a control of schoolboys lived in a favorable ecological (lack of industrial zones, the forest zone) and the social environment. Comparative analysis of the investigated sub-groups of schoolboys confirmed the existence of differences in the indicators of the development of psycho-emotional and cognitive development of children living in different environmental conditions. Our study showed that in the SEAD, where the action of unfavorable physical environment has a stronger, more pronounced than the social environment psycho-emotional state, cognitive development and for the adaptation processes of schoolboys takes place with overvoltage functional systems. As a consequence of these impacts, affected-environmental conditions of the southeastern administrative area, the level of morbidity of children was higher than favorable in the South.