В статье рассматривается одно из главных средств достоверного познания в индийской философии - логический вывод (анумана - anumāņa) в традиции ишвара-вады (индийского теизма) как способа доказательств бытия Бога (Ишвары) путем логических умозаключений ( Ишваранумана) в индуистских даршанах ньяе-вайшешике. Выдающийся представитель Ишварануманы X в. Удаяначарья в его «Ньяя-кусуманджали» синтезировал и разработал знаменитые восемь доказательств бытия Бога в индийской философии.
The article is devoted to gnoseology aspect of īçvara-vāda or the Indian teaching of Personal God/Īçvara in Hindus Philosophical systems Nyāya and Vaiçeşika. One of the main sources of valid knowledge in Indian Philosophy is anumāņa that is logical inference. Theistic argumentation for God`s being in Indian philosophical tradition according to logical rules is called Īçvarānumāņa. Eminent representative of Īçvarānumāņa Udayanāchācharya in his work ’’Nyāyakusumaņjali’’ elaborated and made a synthesis of Nyāya argumentation for God`s being in his famous eight means of logical demonstration.