Validation of situational tasks to assess the competence of orthodontists (using the example of cases of combined jaw deformity); [Validatsiya situatsionnykh zadach dlya otsenki kompetentnosti vrachei-ortodontov (na primere sluchaev sochetannoi deformatsii chelyustei)]

THE AIM THE STUDY: The choice of situational tasks to assess the knowledge of orthodontists about the management of patients with combined jaw deformities. MATERIALS AND METHODS: An expert assessment of 13 situational tasks was carried out in relation to three categories: validity - compliance with real cases in clinical practice, clarity - a complete and adequate description of the case; complexity - the difficulty of solving the problem. The assessment by category was performed on a rating six-point scale based on a calculated integral coefficient (IC) equal to the sum of the ratings by category. RESULTS: The values of the Integral coefficient of the first round of estimates differ significantly, p≤0.001. The Duncan test identifies 9 homogeneous subsets. The estimates of tasks No. 10, 1, 9, 4, 3, 11 simultaneously form 4 groups of subsets for which a second round of evaluation is made. The integral coefficient of the points of the second round of the expert assessment is significantly different, p≤0.001. The Duncan test identifies 2 homogeneous subsets. The experts rated task No. 3 significantly higher (M=10.9). The integral coefficient of the third round of assessments of tasks 3.12.13 is significantly different, p=0.023, «reasonableness» (p=0.815) and «clarity» (p= 0.082) do not differ, the "complexity" of task 13 is higher than that of task 3 (p=0.026), differences in the "complexity" of tasks 3 and 12 (p=0.209), 12 and 13 (p=0.383) no. In the first round, the reasonableness (3.23±1.34 points), complexity (3.15±1.26), clarity (3.04±1.15) of the tasks did not significantly differ (0.055≤p≤0.422). In the second round, the reasonableness (2.98±0.89) of the tasks is higher than their complexity (2.52±0.86) and clarity (2.54±0.74), (p=0.005 and p=0.003), but the complexity and clarity of the tasks are the same (t=0.18, p=0.860). Reasonableness (5.67±0.48), complexity (5.38±0.49) and clarity (5.62±0.49) do not differ in the third round (0.058≤p≤0.763). CONCLUSION: The situational tasks selected in the study are distinguished by an integral coefficient of validity, complexity and clarity higher than other evaluated tasks, which allows for a multi-level assessment of the knowledge of orthodontists in the management of patients with combined dental anomalies. Expert assessment is acceptable for validating situational tasks when identifying assessment categories.; ЦЕЛЬ ИССЛЕДОВАНИЯ: Выбор ситуационных задачи для оценки знаний врачей-ортодонтов по ведению пациентов с сочетанными деформациями челюстей. МАТЕРИАЛ И МЕТОДЫ: Проведена экспертная оценка 13 ситуационных задач относительно трех категорий: обоснованность — соответствие реальным случаям в клинической практике, ясность — полное и адекватное описание случая; сложность — трудность решения задачи. Оценка по категориям выполнялась по рейтинговой шестибалльной шкале на основании рассчитанного интегрального коэффициента (ИК), равного сумме оценок по категориям. РЕЗУЛЬТАТЫ: Значение ИК первого этапа оценок значимо отличаются, p≤0,001. Апостериорный тест Дункана выделяет 9 однородных подмножеств, оценки задач №10, 1, 9, 4, 3, 11 образуют одновременно 4 группы подмножеств, для которых сделан второй этап оценки. ИК баллов второго этапа экспертной оценки значимо отличаются, p≤0,001. Апостериорный тест Дункана выделяет 2 однородных подмножества. Значимо выше оценена экспертами задача №3 (М=10,9). ИК третьего этапа оценок задач №3, 12, 13 значимо отличается p=0,023, их «обоснованность» (p=0,815) и «ясность» (p=0,082) не отличаются, «сложность» задачи №13 выше, чем задачи 3 (p=0,026), разницы «сложности» задач №3 и №12 (p=0,209), №12 и №13 (p=0,383) нет. На первом этапе обоснованность (3,23±1,34 балла), сложность (3,15±1,26), ясность (3,04±1,15) задач значимо не отличается (0,055≤p≤0,422), на втором этапе обоснованность задач выше (2,98±0,89), чем их сложность (2,52±0,86) и ясность (2,54±0,74), (p=0,005 и p=0,003), а сложность и ясность задач одинаковы (t=0,18, p=0,860). Обоснованность (5,67±0,48), сложность (5,38±0,49) и ясность (5,62±0,49) на третьем этапе оценок одинаковы (0,058≤p≤0,763). ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Выбранные в исследовании ситуационные задачи отличает более высокий, чем иные оцениваемые задачи, интегральный коэффициент обоснованности, сложности и ясности, что позволяет провести разноуровневую оценку знаний врачей-ортодонтов по ведению пациентов с сочетанными зубочелюстными аномалиями. Экспертная оценка приемлема для валидации ситуационных задач при выделении категорий оценки.

Авторы
Malervein A.V. , Kochubey A.V. , Bogaevskaya O.Y. , Kochubey V.V. , Lazechko M.I.
Номер выпуска
1
Язык
Русский
Страницы
37-41
Статус
Опубликовано
Том
104
Год
2025
Организации
  • 1 Federal scientific and clinical center for specialized medical assistance and medical technologies, Moscow, Russian Federation
  • 2 Patrice Lumumba Peoples Friendship University of Russia, Moscow, Russian Federation
  • 3 Russian University of Medicine, Moscow, Russian Federation
  • 4 Skobelkin Research and Practical Centre for Laser Medicine of the Federal Medical-Biological Agency, Moscow, Russian Federation
Ключевые слова
cases; combined dentofacial deformities; expert assessment; validation of competency assessment tools
Цитировать
Поделиться

Другие записи

Kara M., Laouid A., Hammoudeh M., Makeeva E., Bounceur A.
Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics). Springer Science and Business Media Deutschland GmbH. Том 15460 LNCS. 2025. С. 480-487