The relevance of the study is determined by the growth of objective risks and threats to the comprehensive security of the Russian Federation: economic, political and information threats, instability of social well-being of society. These risks lead to limited accessibility of the population to social infrastructure (services in the sphere of education, health care, culture, social protection). The sphere of education, being the most significant for the development and preservation of human capital and potential of the country, determining the competitiveness of the state, seems to be the most important in the implementation of measures to reduce and prevent modern and potential risks and threats. In addition, the 21st century is characterized by the intensification of globalization processes and global challenges. Despite the development of the system of international cooperation to date, the issues of comprehensive security in general, national, and public security, come to the forefront for the Russian Federation. The hypothesis of the study is that one of the important mechanisms for ensuring comprehensive security of the country can be the targeted development of the education system, which has rarely been fully studied in the relevant context. The aim of the research: to study the risks and threats of the Russian education system in the context of ensuring national security of the country. The article presents the results of the theoretical study, the source of information in which became the scientific works of domestic and foreign authors on the designated problem. VOSviewer program was used as a means of bibliometric analysis. The sample of the study consisted of academic scientific works of Russian and foreign authors. As a result of the study of the current state of the education system in the context of key factors of its impact on the national security of the Russian Federation, the priority tasks for the state were formulated, the main and potential risks and threats were identiied.
Актуальность исследования определяется ростом объективных рисков и угроз для комплексной безопасности Российской Федерации: экономические, политические и информационные угрозы, нестабильность социального благополучия общества. Данные риски ведут к ограничению доступности населения к социальной инфраструктуре (услугам в сфере образования, здравоохранения, культуры, социальной защиты). Сфера образования, являясь наиболее значимой для развития и сохранения человеческого капитала и потенциала страны, определяющая конкурентоспособность государства, представляется наиболее значимой в реализации мер по снижению и предотвращению современных и потенциальных рисков и угроз. Кроме того, XXI век характеризуется усилением процессов глобализации и глобальными вызовами: мировым социальным неравенством, экологическими проблемами, технологическим отставанием, вопросами мира и международной безопасности. Несмотря на развитие системы международного сотрудничества, на сегодняшний день вопросы комплексной безопасности в целом и национальной и общественной безопасности в частности для Российской Федерации выходят на первый план. Гипотеза исследования заключается в том, что одним из важных механизмов обеспечения комплексной безопасности страны может стать целенаправленное развитие системы образования, которая редко в полной мере изучалась в соответствующем контексте. Цель исследования: изучение рисков и угроз российской системы образования в контексте обеспечения национальной безопасности страны. В статье представлены результаты теоретического исследования, источником информации в котором стали научные труды отечественных и зарубежных авторов по обозначенной проблематике. В качестве средства библиометрического анализа использовалась программа VOSviewer. Выборку исследования составили академические научные труды российских и зарубежных авторов. В результате исследования современного состояния системы образования в контексте ключевых факторов ее влияния на национальную безопасность Российской Федерации, сформулированы приоритетные задачи для государства, определены основные и потенциальные риски и угрозы.