This article examines Omans human capital and research performance in the Global Innovation Index (GII) in 2012 and looking forward to 2024. The analysis shows that Oman has experienced significant ranking changes (both positive and negative) in education and research indicators. Oman has excelled in producing science and engineering graduates, but its ranking on human capital and research indicators is still very low compared to OECD countries. Researchers believe that these results point to areas where investment and policies need to be improved, focusing on R&D and quality of education. If Oman can adopt these measures in conjunction with the overarching goals of Vision 2040, they will make a significant contribution to increasing innovation in the country and contribute to the success of the indicators, ultimately leading to an improved GII ranking as a result of refinement the innovation environment.
В данной статье рассматриваются показатели человеческого капитала и научных исследований Омана в Глобальном инновационном индексе (GII) в 2012 году и в перспективе до 2024 года. Анализ показывает, что Оман пережил значительные изменения в рейтинге (как положительные, так и отрицательные) по показателям образования и исследований. Оман преуспел в подготовке выпускников естественно-научных и инженерных специальностей, однако его рейтинг по показателям человеческого капитала и исследований по-прежнему очень низок по сравнению со странами ОЭСР. Исследователи считают, что эти результаты указывают на области, в которых необходимо улучшить инвестиции и политику, сосредоточившись на НИОКР и качестве образования. Если Оман сможет принять эти меры в сочетании с всеобъемлющими целями Vision 2040, то они внесут значительный вклад в увеличение инноваций в стране и будут способствовать успешному выполнению показателей, что в конечном итоге приведет к улучшению рейтинга GII в результате совершенствования инновационной среды.