Shifting Narratives: Russia’s Image in South Asian Media in 2022-2024 (by the Example of the Mass Media in People’s Republic of Bangladesh)

This study examines how the perception of Russia changed in South Asia especially in Bangladeshi media both before and after the start of the Special Military Operation in February 2022. The research looks at major themes and changes in how Russia is portrayed by comparing the content of news stories, editorials, and op-eds in major Bangladeshi newspapers published in Bengali and English. The People's Republic of Bangladesh is a mono-ethnic state, 98% of whose population are Bengalis, who recognize the value of their strategic alliance with Russia, a country that has supported them during difficult times in their history, despite criticism from a number of other countries. The results show a notable shift in media portrayals driven by international and internal political events, such as the overthrow of Sheikh Hasina's administration in August 2024. The study sheds light on how internal politics and foreign conflicts influence media narratives and public opinion, providing essential insights into the interaction between Bangladeshi national media discourses and global geopolitics. By means of qualitative content analysis the authors also examine how leading Bangladeshi newspapers have portrayed Russia's image during three distinct periods: Pre-SMO (December 2021 - January 2022), Early stage SMO (February 2022 - March 2022), and the period following the Government Change in Bangladesh (July 2024 - August 2024). The analysis covers leading publications such as Daily Prothom Alo, Daily Janakantha, Daily Bhorer Kagoj, Daily Jugantor, Bangladesh Observer and several others. The study also draws on other materials and news stories to systematically analyze the ideological positions of modern media and identify the dependence of publications on various sponsorships.

В этом исследовании рассматривается, как изменилось восприятие России в Южной Азии, особенно в бангладешских СМИ, после начала специальной военной операции на Украине в феврале 2022 г. В исследовании рассмотрены основные меняющиеся в медиа темы, касающиеся России, сравнивается содержание новостных сюжетов, редакционных статей и публицистических статей ряда крупнейших бангладешских изданий, публикуемых на бенгали и английском языке. Народная Республика Бангладеш - моноэтническое государство, 98 % населения которого составляют бенгальцы, осознающие ценность своего стратегического союза с Россией - страной, которая поддерживала ее в трудные времена ее истории, несмотря на критику со стороны ряда других стран. Результаты исследования демонстрируют заметный сдвиг в репортажах медиа, вызванный международными и внутриполитическими событиями, такими как свержение администрации Шейх Хасины в августе 2024 г. Данная статья также проливает свет на то, как внутренняя политика и международные конфликты влияют на медианарративы и общественное мнение, содержит важную информацию о взаимодействии между национальными медиа-дискурсами Бангладеш и глобальной геополитикой и представляет позиции ведущих изданий страны, отображающих имидж России. Используется качественный метод проведения контент-анализа для изучения трех различных периодов развития, периодов эволюции имиджа России: до начала СВО (декабрь 2021 г. - январь 2022 г.), ранняя стадия СВО (февраль 2022 г. - март 2022 г.) и период после смены национального правительства Бангладеш (июль 2024 г. - август 2024 г.). Анализ охватывает ведущие публикации, в таких изданиях, как Daily Prothom Alo, Daily Janakantha, Daily Bhorer Kagoj, Daily Jugantor, Bangladesh Observer и ряда других. Исследование также базируется на других материалах и новостных сюжетах для системного анализа идеологических позиций современных медиа и выявление зависимости изданий от разнообразной спонсорской поддержки.

Авторы
Издательство
BAIKAL STATE UNIV
Номер выпуска
4
Язык
Английский
Страницы
710-722
Статус
Опубликовано
Том
13
Год
2024
Организации
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba
Ключевые слова
Russian image; South Asia; Bangladesh; media; Special Military Operation/SMO; имидж России; южная Азия; бангладеш; сми; Специальная военная операция/СМО
Цитировать
Поделиться

Другие записи