В статье анализируются особенности ментального дискурса как феномена, существенного для освоения студентами иностранного языка. Феномен «диалог культур» рассматривается как ментальноценностная основа обучения. Актуализируется субъектный подход к осмыслению особенностей взаимодействия участников образовательной воспитательной работы в процессе изучения иностранного языка, смыслов и ценностей иноязычной культуры. Феномен менталитета рассматривается как система внутренних, глубинно-психических социокультурных установок индивида, общества, культуры, формирующаяся в течение длительного исторического времени. Приводятся характеристики психологической установки, функционирующей в случае востребованности её субъектом социальной жизни.
The article analyzes the peculiarities of mental discourse as a phenomenon essential for students' mastering of a foreign language. The phenomenon of «dialog of cultures» is considered as a mental-value basis of learning. The subject approach to comprehending the peculiarities of interaction between the participants of educational upbringing work in the process of learning a foreign language, meanings and values of foreign language culture is actualized. Phenomenon of mentality is considered as a system of internal, deep-psychic socio-cultural attitudes of an individual, society, culture, formed during a long historical time. Characteristics of psychological attitude functioning in case of its demand by the subject of social life are given.