В статье представлены приемы анализа аудиотекста, разработанного на основе учебного русскоязычного дискурса для иностранных студентов, благодаря которому у обучаемых повышается уровень владения аудитивными навыками, что способствует интенсификации усвоения изучаемого лексико-грамматического материала. Рассматривается процесс формирования упражнений, основанных на коммуникативно-дискурсивном подходе, а также их роль при усвоении лексико-грамматического материала. Кроме того, в статье уточняются понятия «дискурс», «аудиотекст». Автор обращает внимание на слова-маркеры, которые играют значительную роль в процессе анализа аудиотекста, и предлагает упражнения для развития навыка их вычленения из текста.
This article demonstrates the methodogical technique of analysis the audiotext, developed on the base of the educational Russian-language discourse for foreign students, thanks for those techniques learners can evolve the listening comprehension skills that can intensify the learning of the lexica-grammatical materials. The process of forming exercises based on the communicative-discursive approach of forming exercises is taken into consideration in the article too. The role of these exercises in the process of learning lexica-grammatical material is under debate too. This article double-checks notions of “discourse”, “audiotext”, proposed a range of extra tools for analysis and working processes with listening comprehension. The author pays attention to words-markers, which played crucial role in the process of analyzing the text and offered exercises for developing skills of removal the certain part from the text.