LINGUISTIC MEANS OF CREATING HYPERBOLE IN ENGLISH-LANGUAGE MEDIA DISCOURSE

The article deals with the linguistic means of creating hyperbole in the English-language media discourse, the author analyzes the reflection of the image of a politician. The activities of any politician take place in the public eye. The image of a politician is purposefully formed by image-makers. Linguistic means play a great role in forming the portrait of a politician. The article deals with the ways of creating the image of a representative of power in the minds of the audience. This study focuses on the concept of hyperbole in political speech and attempts to offer itself as a preliminary contribution to the field of figurative language and analysis of political discourse. Throughout the study, hyperbole will be used as a synonym for exaggeration and exaggeration. It is shown that hyperbole, skilfully embedded in the communicative context, can be taken literally. Along with other rhetorical techniques (analogy, alliteration, anaphora, gradation) they enhance the persuasiveness of the statement. An important role in the realization of the persuasive function of hyperbole in political discourse is played by the ability to evoke certain representations, within which the object of hyperbolic representation acquires properties that differ from its real characteristics in quantitative and sometimes qualitative terms. The study of the use of hyperbole has always been one of the most important, interesting and controversial problems not only of typology or stylistics, but also of general linguistics, since it is one of the common expressive means of our everyday speech.

В статье рассматриваются лингвистические средства создания гиперболы в англоязычном медиадискурсе, автор анализирует отражение образа политика. Деятельность любого политика происходит на глазах у общественности. Имидж политика целенаправленно формируется имиджмейкерами. Языковые средства играют большую роль в формировании портрета политика. В статье рассматриваются способы создания образа представителя власти в сознании аудитории. Это исследование сосредоточено на концепции гиперболы в политической речи и пытается предложить себя в качестве предварительного вклада в область образного языка и анализа политического дискурса. На протяжении всего исследования гипербола будет использоваться как синоним преувеличения и приукрашивания. Показано, что гипербола, умело встраиваемая в коммуникативный контекст, может быть воспринята буквально. Наряду с другими риторическими приемами (аналогия, аллитерация, анафора, градация) они повышают убедительность высказывания. Важную роль в реализации убеждающей функции гиперболы в политическом дискурсе играет способность вызывать определенные репрезентации, в рамках которых объект гиперболической репрезентации приобретает свойства, отличающиеся от его реальных характеристик в количественном, а иногда и качественном выражении. Изучение употребления гиперболы всегда было одной из самых важных, интересных и спорных проблем не только типологии или стилистики, но и общей лингвистики, поскольку это одно из распространенных выразительных средств нашей повседневной речи.

Авторы
Издательство
Общество с ограниченной ответственностью Международный издательский дом "ВОРЛДСАЙПАБЛ"
Номер выпуска
17
Язык
Английский
Страницы
38-44
Статус
Опубликовано
Год
2024
Организации
  • 1 Российский университет дружбы народов
Ключевые слова
hyperbole; image-making; internet; language; linguistic means; politics; image; интернет; имиджмейкинг; политика; имидж; языковые средства; гипербола; язык
Дата создания
15.07.2024
Дата изменения
15.07.2024
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/157031/
Поделиться

Другие записи