Статья посвящена комплексному исследованию проблемы теории «трех миров» Мао Цзэдуна как новостной парадигмы во время зарождавшихся СМИ в Китае. Теория «трех миров» оказала огромное влияние не только на внутреннюю политику и стратегическое планирование страны, но и на новостной дискурс, что обусловило актуальность данной работы. В ходе исследования автор рассматривает идеи Мао Цзэдуна в рамках партийной идеологии, а также дает обобщенную характеристику теории «трех миров» Мао Цзэдуна, главным стратегическим планом которого было не разделение миров, а объединение государств третьего мира как единой движущей силы в борьбе против гегемонии и сдерживании позиций господствующих стран. Автором проделан анализ, который позволил выделить особенности транслирования идей теории «трех миров» Мао Цзэдуна. Обосновывается мысль о том, что теория «трех миров» эксплицируется в плоскости новостного дискурса с помощью адаптивных под политическую идеологию СМИ - печатных изданий, радио и телевещания, как один из основополагающих методов взаимодействия с китайским слушателем.
The article is devoted to a comprehensive study of the problem of the "three worlds" theory of Mao Zedong as a news paradigm within the framework of the emerging media in China. The theory of "three worlds" had a huge impact not only on the domestic policy and strategic planning of the country, but also on the news discourse, which at that time was just beginning to take shape, which determined the relevance of this work. In the course of the study, the author considers the ideas of Mao Zedong within the framework of the party ideology, and also gives a generalized description of the theory of "three worlds" of Mao Zedong, whose main strategic plan was not the division of the worlds, but the unification of the third world states as a single driving force in the struggle against hegemony and containment positions of the dominant countries. The author has made an analysis that has made it possible to highlight the features of the translation of the ideas of the "three worlds" theory of Mao Zedong. The idea is substantiated that the theory of "three worlds" is explicated within the framework of news discourse with the help of the media - print media, radio and television broadcasting, as one of the fundamental methods of interaction with the Chinese listener.