Данная статья посвящена бронированным машинам поддержки, разрабатываемых для нужд автобронетанковых войск РККА. Широко известно, что в начале Великой Отечественной войны одной из основных причин неожиданно высоких потерь среди танков была именно очень слабая логистика, жалобы на нехватку боеприпасов и топлива - один из самых частых моментов донесений и мемуаров того периода. При этом необходимость снабжения танковых войск на марше в полной мере осознавалась руководством РККА и инженерами специализированных заводов ещё в первой половине 1930-х годов. О результатах работы в данном направлении можно судить по данным документов РГВА и РГАЭ. В статье рассмотрены основные машины сопровождения, разрабатываемые в основном в первой половине 1930-х годов, их тактико-технические характеристики и области применения.
This article is devoted to armored support vehicles developed for the needs of the armored forces of the Red Army. It is widely known that at the beginning of the Great Patriotic War, one of the main reasons for unexpectedly high losses among tanks was precisely very weak logistics, complaints about the lack of ammunition and fuel - one of the most frequent moments of reports and memoirs of that period. At the same time, the need to supply tank troops on the march was fully realized by the leadership of the Red Army and engineers of specialized factories back in the first half of the 1930s. The results of work in this direction can be judged by the data of the documents of the RGVA and the RGAE. The article discusses the main escort vehicles developed mainly in the first half of the 1930s, their tactical and technical characteristics and applications.