Служба в вооруженных силах - это огромная ответственность, психологическая нагрузка, стресс, в конце концов - серьёзный риск гибели. Вызвать у человека желание проходить военную службу - целое искусство, и огромную роль в формировании положительного имиджа самой службы играет массовая культура. Её сила была более чем очевидна советским руководителям: вспомним хотя бы знаменитую цитату Анатолия Луначарского, ошибочно приписываемая Владимиру Ильичу Ленину: «из всех искусств для нас важнейшим является кино». Не будем сбрасывать со счетов и иные, доступные в то время, формы воздействия на сознание людей - живопись и музыку. Какая часть внимания советской машины пропаганды доставалась танкистам? Как менялась эта роль со временем? В данной статье на основе анализа открытых источников анализируются выше озвученные вопросы, от ответов на которые в дальнейшем можно будет оценить степень интереса СССР в привлечении молодых людей в автобронетанковые войска.
Service in the armed forces is a huge responsibility, a psychological burden, stress, in the end - a serious risk of death. To make a person want to do military service is a whole art, and mass culture plays a huge role in forming a positive image of the service itself. Its power was more than obvious to Soviet leaders: let's recall at least the famous quote by Anatoly Lunacharsky, mistakenly attributed to Vladimir Ilyich Lenin: "of all the arts, cinema is the most important for us." We will not discount other forms of influence on people's consciousness that were available at that time - painting and music. What part of the attention of the Soviet propaganda machine went to the tankers? How has this role changed over time? In this article, based on the analysis of open sources, the above-mentioned questions are analyzed, from the answers to which in the future it will be possible to assess the degree of interest of the USSR in attracting young people to the armored forces.