В статье рассмотрены изменения, произошедшие в маркетинговой деятельности российских компаний в результате ухода из медиапространства России Google Ads, Facebook и Instagram. Изучен процесс стратегического управления маркетинговой деятельностью компании, дано его определение и проанализированы этапы. Изучены различные исследования эффективности маркетинговых инструментов для продвижения строительных компаний. Предложены альтернативные площадки для продвижения услуг строительных компаний, а также разработан перечень эффективных, доступных на сегодняшний день маркетинговых инструментов онлайн-продвижения, с описанием каждого из них.
The article discusses the changes that have taken place in the marketing activities of Russian companies as a result of Google Ads, Facebook and Instagram leaving the Russian media space. The process of strategic management of the company's marketing activities has been studied, its definition has been given and the stages have been analyzed. Various studies of the effectiveness of marketing tools for the promotion of construction companies have been studied. Alternative platforms for promoting the services of construction companies have been proposed, and a list of effective Russian marketing tools has been developed with a description of each of them.