В статье рассматриваются взгляды Германа Когена на проблемы еврейского образования. Основатель и главный представитель марбургской школы неокантианства, учитель и наставник Франца Розенцвейга и многих других молодых евреев являлся крупнейшим еврейским авторитетом конца XIX - начала XX вв. и известным поборником и покровителем исследований иудаизма. Его взгляды на еврейское образование встраиваются в его общее понимание сущности иудаизма как учения, а не как догмы, его оценки роли религии, как гаранта этического поведения человека, его веры в этический прогресс человеческой цивилизации, через который в последней будут укрепляться начала толерантности и гуманизма.
The article deals with the views of Hermann Cohen on the problems of Jewish education. The founder and chief representative of the Marburg school of neoKantianism, the teacher and mentor of Franz Rosenzweig and many other young Jews, was the greatest Jewish authority of the late 19th and early 20th centuries. and a noted champion and patron of Jewish studies. His views on Jewish education are embedded in his general understanding of the essence of Judaism as a doctrine, and not as a dogma, his assessment of the role of religion as a guarantor of the ethical behavior of a person, his faith in the ethical progress of human civilization, through which the principles of tolerance and humanism will be strengthened in the latter.