Cтатья посвящена исследованию феномена постмодернистского субъекта художественной коммуникации. Возможность общения художника и зрителя на рубеже ХХ-ХХ1 вв. поставлена под сомнение негативистскими характеристиками субъекта в западноевропейской философии. С другой стороны, в современной отечественной философской мысли закрепились некоторые штампы, мешающие пониманию истинной природы современного субъекта как участника художественной коммуникации. Анализ специфики субъективности во второй половине ХХ-начале ХХ1 вв. предпринят с целью изучения особенностей и перспектив дальнейшего развития художественной коммуникации в ситуации постмодерна. В центре внимания автора - исследование тех черт субъекта, которые обусловлены общественными, социокультурными, эстетическими, научно-техническими факторами современной цивилизации. В основе исследования - работы французских постструктуралистов и отечественных учёных.
The article is devoted to the study of the phenomenon of the postmodern subject of artistic communication. Possibility of communication between the artist and the viewer at the turn of the XX-XX1 centuries questioned by the negativistic characteristics of the subject in Western European philosophy. On the other hand, in modern Russian philosophical thought, some clichés have become entrenched that interfere with understanding the true nature of a modern subject as a participant of artistic communication. Analysis of the specifics of subjectivity in the second half of the 20th and early 21st centuries undertaken with the aim of studying the features and prospects of further development of artistic communication in the postmodern situation. The author focuses on the study of those traits of the subject which are determined by social, socio-cultural, aesthetic, scientific and technical factors of modern civilization. The research is based on the works of French post-structuralists and Russian scientists.