Статья рассматривает понятия СМК-музея и виртуального музея, выделяет основные принципы его создания и функции. Автор анализирует концепцию модели СМК-музей, а также подробно рассматривает понятие виртуального музея и основных критериев его оценки. Эти же критерии используются для анализа и оценки просветительского медиапроекта Arzamas как примера модели СМК-музей. Автор статьи проанализировал контент и представление в социальных сетях просветительского медиа Arzamas, дал характеристику медиа и определил перспективы развития.
The article examines the concepts of the SMK-museum and the virtual museum, outlines the basic principles of its creation and function. The author analyzes the concept of the model of the QMS museum, as well as examines in detail the concept of a virtual museum and the main criteria for its assessment. The same criteria are used for the analysis and evaluation of the educational media project Arzamas as an example of the QMS museum model. The author of the article analyzed the content and presentation in social networks of the educational media Arzamas, gave a description of the media and determined the development prospects.