Цель исследования - выявление основных типичных недостатков в организации работы в медицинских организациях системы Министерства внутренних дел России, подготовка управленческих решений по их предотвращению. Материал и методы. Для исследования взяты материалы проверок, проведенных управлением медицинского обеспечения Департамента по материально-техническому и медицинскому обеспечению Министерства внутренних дел России, аналитические справки (обзоры), подготовленные в управлении медицинского обеспечения, а также материалы Росздравнадзора. Результаты и их обсуждение. Качество медицинской помощи - свойство, обеспечивающее получение пациентом комплекса профилактической, диагностической и лечебной помощи, позволяющее получить оптимальный для его здоровья результат в соответствии с уровнем медицинской науки. Медицинская услуга может считаться качественной, если соблюдены следующие основные принципы: безопасность, адекватность, высокий научно-технический и профессиональный уровень, экономичность и эффективность. Было проведено сравнение результатов ведомственного контроля качества оказываемой медицинской помощи в медицинских организациях системы Министерства внутренних дел России с аналогичными проверочными показателями и результатами государственного контроля, проводимого Росздравнадзором. Проведено сопоставление поступающих обращений граждан в Министерства внутренних дел России и в Росздравнадзор в части, касающейся качества оказания медицинской помощи. Выводы. Систематическое доведение результатов выявленных в ходе проверок недостатков, а также персональная ответственность начальников медицинских организаций системы Министерства внутренних дел России и их заместителей позволяет существенно снизить количество выявленных нарушений и уменьшить возможные штрафные санкции по результатам проверок Росздравнадзора.
Aim. The study was performed aiming to identify the main typical deficiencies in activity management at the medical organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia, and to create management tools to prevent them. Material and methods. Materials from the reviews conducted by the medical service department of the Department of material, technical and medical support of the Ministry of Internal Affairs of Russia, analytical references (reviews) prepared at the Department of Medical service, and materials of Federal Service on Surveillance in Healthcare and Social Development of Russian Federation were studied. Results and discussion. The quality of medical care is a feature that reflects providing a complex of preventive, diagnostic and therapeutic care to the patient that allows one to obtain the optimal result for one's health in accordance with the level of medical science. Medical service can be considered qualitative if the following basic principles are observed: safety, adequacy, high scientific, technical and professional level, economy and efficiency. Comparison was made between the results of medical care departmental quality control in medical organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia and similar verification indicators and the results of state control conducted by the Federal Service on Surveillance in Healthcare and Social Development of Russian Federation. Appeals incoming to the Ministry of Internal Affairs of Russia and to the Federal Service on Surveillance in Healthcare and Social Development of Russian Federation, related to the quality of medical care, were confronted. Conclusion. Systematic reporting the deficiencies identified during the reviews, as well as the personal responsibility of the heads of medical organizations of the Ministry of Internal Affairs of Russia and their deputies, allows to significantly reduce the number of violations detected, as well as to prevent possible penalties following the results of reviews by the Federal Service on Surveillance in Healthcare and Social Development of Russian Federation.