Статья представляет собой полемическое прочтение романа П. Алешковского «Крепость», ставшего букеровским лауреатом 2016 года и вызвавшего характерную критическую дискуссию, в которой реплики о несомненном «масштабе» произведения соседствовали с уничижительными и саркастическими оценками. Автор статьи, высоко оценивая «Крепость», предлагает посмотреть на нее с новой точки зрения - не как на «масштабный» роман о положительном современном герое, а как на повествование о «несущественном человеке», попавшем в существенную и величественную историю.
A polemic review of P. Aleshkovsky’s novel The Fortress [ Krepost’ ], which won him the Russian Booker prize in 2016 and sparked a characteristic critical discussion: opinions range from appreciation of the novel’s grand ‘scale’ to disparaging and sarcastic remarks. While treating The Fortress with reverence, the critic offers a new angle for its interpretation: rather than a ‘large-scale’ novel about a positive contemporary protagonist, the book talks about a little man getting entangled in a big story. Even the character’s name, Maltsov, indicates his insignificance, so the seeming ‘large scale’ of the book is more of an optical illusion invoked by the manner of narration, only stylized to follow the traditional novelistic pattern of ‘the main character equals the author’s alter ego’. At the beginning, the novel provokes the reader into identifying and sympathising with the protagonist. However, unlike The Life Story of a Weasel [ Zhizneopisanie khor’ka ] or The Fish [ Ryba ], The Fortress sets out to destroy this illusion blow-by-blow, which only makes sense as it is not about Maltsov, but rather the greatness of life itself.