Авторы доказывают, что наличие этнотравм, насаждение отрицательных этностереотипов посредством СМИ формируют негативный стереотип восприятия образа другого народа в языковом сознании современного носителя русского языка. Усиление позиций арабско-мусульманской культуры на мировой арене ставит необходимостью исследование динамики эстимационно-ассоциативного портрета этнонима араб в языковом сознании современной студенческой молодежи. В коннотативном поле реакций на этноним араб/арабка большое внимание уделено не самому знанию арабского языка и культуры, а общечеловеческие ценности (отношение к родителям, детям и к семье). Среди высокочастотных и малочастотных лексем наличие отрицательных оценок говорит о дуальном восприятии этнонима араб/арабка носителями русского языка, что позволяет говорить о наличии культурной дистанции, несмотря на длительные этнокультурные связи, обусловленные исламом. Следовательно, мы вырабатываем определенные речевые маркеры этнических и институциональных портретов и автопортретов народов-соседей. Сегодня есть настоятельная потребность в живом общении с представителями арабоязычных стран, арабский язык перестал восприниматься в мире как мертвый, используемый лишь для отправления религиозного культа. Современная языковая ситуация - это мегаконцептуальное образование, акцентуация которого зависит от выбранного аспекта и/или признака.
The authors argue that the presence of ethno-injuries, the imposition of a negative ethnic stereotype through the media form a negative stereotype in the perception of other people in the linguistic consciousness of modern Russian native speaker. Strengthening the position of Arab-Muslim culture on the world stage raises the need for a study of the dynamics estimation-associative portrait of the ethnonym Arab in language consciousness of modern students. In the connotative field of the reactions to the ethnonym Arab/Arab great attention is paid not to the knowledge of the Arabic language and culture, and universal values (respect to parents, children and the family). Among high-frequency and malochislennyh token, the presence of negative ratings speaks of the dual perception of the ethnonym Arab/Arab native Russian language, that allows to speak about existence of cultural distance, despite the long ethnic and cultural ties due to Islam. Therefore, we develop certain speech markers of ethnic and institutional portraits and self-portraits of people-neighbors. Today there is an urgent need for live communication with representatives of Arabic countries, Arabic language is no longer perceived in the world as a dead language used only for religious worship. The modern linguistic situation is mega-conceptual complex, accentuation depends on the aspect and/or characteristic.