В статье идет речь о лингвистике, изучающей когнитивные действия, участвующие в процессах передачи мыслей средствами языка. Поскольку они создают тексты, понятные другим людям, то, по всей вероятности, эти действия выполняются по определенным правилам и схемам. Участники речевого общения, в свою очередь, владеют правилами понимания этих текстов. Следы этой мыслительной деятельности обнаруживаются в метасмысле, во всем том, что не выражено словами, а подразумевается. Изыскания в лингвистике глубинных структур могут быть использованы в методике РКИ для создания учебных практик, призванных обучать пониманию скрытых смыслов в текстах, обслуживающих речевое общение.
The article deals with linguistics that studies cognitive actions involved in processes of conveying human thoughts via language. Since as a result the generated texts can be understood by other people, these cognitive actions most probably follow certain rules and patterns because speech communication participants, in turn, possess the rules of understanding these texts. Traces of this mental activity can be revealed, in particular, in metameaning, in all that is not expressed by words but implied. Studies in linguistics of deep structures can be applied in teaching Russian as a foreign language, in developing techniques that would allow the students to understand hidden meanings in speech communication texts.