В данной статье рассматриваются отдельные проявления взаимосвязи мирового экологического кризиса и осознания этой проблемы человеческим сообществом. Этические, интеллектуальные и творческие аспекты эволюции личности начинают играть доминирующую роль в исследовании процессов обучения и воспитания. Исходя из этого представляется актуальным поиск способов обучения студентов гуманитарных вузов с опорой на их образное мышление, на восприятие окружающей действительности сквозь призму эмоций и ценностей. В статье приведен пример применения творческого подхода к достижению поставленной цели в гуманитарном вузе на занятиях по учебной дисциплине «Концепции современного естествознания».
In this article separate manifestations of the interrelation of world ecological crisis and understanding of this problem by human community are considered. Ethical, intellectual and creative aspects of evolution of the personality begin to play the dominating role in a research of the processes of training and education. That is why the search of ways of training students of liberal arts colleges usung their figurative thinking, perception of surrounding reality through a prism of emotions and values is represented relevant. In the article an example of applying the creative approach to achieving teaching goals during classes in "The concept of modern natural sciences" is given.