Представлен анализ состояния современной профессиональной подготовки специалистов в медицинских вузах РФ. Исследуются ее основные этапы, выявлены их структурные особенности. Рассмотрены организационно-педагогические условия реконструкции образовательного процесса на основе антропоцентрической парадигмы обучения. Представлена дидактическая основа данной парадигмы, которая позволяет переместить в центр образовательного процесса личность обучаемого, тем самым обеспечивая индивидуально ориентированную стратегию обучения на основе непрерывного процесса саморазвития. Анализируются преимущества методического и технологического сопровождения личностно ориентированной профессиональной подготовки по сравнению с традиционной моделью обучения. В полном объеме представлен комплекс дидактического, методического и технологического сопровождения профессиональной подготовки специалиста.
Presented is the analysis of state of modern professional training of specialists at medical universities of the RF. Researched are it’s principal stages and structural characteristics. Examined are organizational pedagogical conditions for reconstruction of educational process on the basis of the anthropocentric educational paradigm. Presented is didactic basis of such paradigm, which allows to move the person of the trainee into the center of educational process, thereby providing individually oriented learning strategy on the basis of continuous process of self-development. Analyzed are advantages of methodical and technological support of personally oriented vocational training in comparison with traditional model of training. Also presented is the complex of didactic, methodical and technological support of professional training of specialist.