В статье раскрывается один из недостаточно изученных аспектов деревенской повседневности 1930-х гг., связанный с формированием дорожной сети на Юге России. Автор выявляет динамику дорожного строительства по 3 категориям дорог: с твердым покрытием, улучшенных (профилированных) и грунтовых дорог; показывает отношение местных властей к строительству и содержанию дорог, освещает их мероприятия, направленные на повышение качества дорог. Автор отмечает наличие трудностей в дорожном строительстве, несмотря на то что созданные колхозы приняли активное участие в улучшении дорог «низовой сети».
The article reveals one of not sufficiently studied aspects of the rural everyday life of the 1930s, dealing with the process of the formation of the road network in the South of Russia. The author considers dynamics of road construction in three categories of roads: paved roads, improved (profiled) roads and dirt ones. The article shows the attitude of local authorities to the construction and maintenance of roads, and discloses their measures to improve the quality of roads. The author explains the existence of difficulties in the road building, although the created collective farms took an active part in improving the roads of the grass-roots network.