Актуальность. На данный момент РФ переживает период реформ в сфере здравоохранения. Использование мирового опыта с учетом достижений и ошибок зарубежных коллег может помочь в создании оптимальной системы медицинского образования в России. Цель. Проанализировать особенности системы медицинского образования в США с точки зрения организации процедуры поступления, учебного процесса и проведения итоговых экзаменов на разных этапах становления врача (включая специализацию и периодическую сертификацию). Материалы и методы. Изучены данные научных статей, руководств, инструкций, мировых рейтинговых агентств, информационных ресурсов медицинских школ США, докладов и выступлений за период 2007-2017 гг. Заключение. В настоящее время в США создана современная система практической и научной медицины, на которую ориентируются многие страны мира. Тем не менее, существует ряд проблем, которые негативно отражаются на формировании личности врача и его профессионализме. Разумное заимствование сильных сторон зарубежного опыта может способствовать совершенствованию системы медицинского образования РФ.
Relevance. Nowadays, the Russian’s healthcare sector is going through a reformation period. The knowledge about the international experience, there benefits and drawbacks can help in creating the optimal system of medical education in Russia. Aims. This review aimed to analyse the specifics of the medical education in the United States from the organization of the admission and educational process in the medicals schools and postgraduate programs up to the board examinations at different stages of the doctor’s formation (including specialization and maintain certification). Materials and methods. The data of scientific articles, manuals, booklets, instructions, ranking lists of the world rating agencies, US information resources, reports and speeches for the period 2007-2017 were studied. Conclusion. Currently, the US has created a modern system of practical and scientific medicine, which inspires many countries all over the world. Unfortunately, this structure also has some problems which negatively affect the formation of the physician’s personality and professionalism. Reasonable borrowing of strengths of foreign experience can contribute to the improvement of the system of medical education of the Russian Federation.