Исламский банкинг в Малайзии

В настоящее время Малайзия является международным центром исламских финансов. Это объясняется тремя обстоятельствами. Во-первых, религиозное наследие: Ислам проник в Малайзию еще в XIII в., в последующие века он стал занимать доминирующее положение в стране: согласно ст. 160 Конституции Малайзии все этнические малайцы при рождении признаются мусульманами. Во-вторых, Малайзия расположена в самом центре Юго-Восточной Азии, между четырьмя государствами с самым большим мусульманским населением в мире: Индонезией, Индией, Пакистаном и Бангладеш. В-третьих, Малайзия - первая страна, в которой исламская банковская система действует параллельно с традиционной. В настоящее время на территории страны действует 18 местных и иностранных исламских банков; исламские финансы составляют около 25% всей банковской отрасли Малайзии. Именно в Малайзии впервые были применены исламские финансовые инструменты: двойная банковская система; схема страхования вкладов, соответствующая шариату; трансграничная Исламская инвестиционная платформа ( Islamic investment platform); суверенный сукук и корпоративный сукук. В 2014 г. Малайзия лидировала по выпуску сукук, имея более чем 60% доли их мирового рынка. Кроме того, в 2002 г. она стала одним из основателей международной исламской организации - Исламского совета по финансовым услугам и предложила международным исламским организациям открыть в стране свои исламские операционные центры (штаб-квартиры). В статье прослеживается история развития исламского банкинга в Малайзии с 1963 г., показана ее роль в формировании исламских финансовых инструментов, изложены основные принципы исламского банкинга, дана характеристика правового регулирования в сфере исламских финансов, в частности, нового закона об исламских финансовых услугах 2013 г.

Islamic Banking in Malaysia

The article outlines the basic principles of Islamic banking, shows the role of Malaysia in the formation of Islamic financial instruments, describes the legal regulation of Malaysia in the field of Islamic finance, in particular, the new Islamic Financial Services Act 2013. Currently, Malaysia is the international center of Islamic finance. This is due to three circumstances. First, the religious heritage: Islam penetrated into Malaysia as far back as the 13th century, in the following centuries it began to occupy a dominant position in the country: according to Art. 160 of the Constitution of Malaysia, all ethnic Malays, are recognized at birth by Muslims. Secondly, the strategic location: Malaysia is located in the heart of the South-East Asia region; In addition, the country is located between the four states with the largest Muslim population in the world: Indonesia, India, Pakistan and Bangladesh. Thirdly, the progressive structure of financial regulation: Malaysia is the first country in which the Islamic banking system operates in parallel with the traditional banking system. Currently, Malaysia has 18 local and foreign Islamic banks; Islamic finance accounts for about 25% of the entire banking industry in Malaysia.The article outlines the basic principles of Islamic banking: a ban on interest payments, a ban on gambling or speculation, a ban on unnecessary risk, a ban on an unfair advantage, a ban on corruption. The types of Islamic financing are called: equity financing (mudharaba, equity participation in the capital (musharaka), debt financing (murabaha), leasing (ijara), rent with the right of repurchase (ijara tuma al bai), etc. The article reviews Islamic financial instruments that were first applied in Malaysia: a dual banking system (parallel Islamic and traditional banking systems); The world’s first deposit insurance scheme, corresponding to the Sharia; The world’s first cross-border Islamic investment platform; The first sovereign sukuk and the first corporate sukuk. In 2014, Malaysia dominated the world for the production of sukuk, having more than 60% of the world market share of sukuk. In addition, in 2002, Malaysia became one of the founders of an international Islamic organization, the Islamic Council for Financial Services. Malaysia invited the international Islamic organizations to open their Islamic operational centers (headquarters) in the country. The article shows the history of the development of Islamic banking in Malaysia since 1963. An analysis is made of the formation of a system in which the Islamic financial industry is «governed by the state». Currently, Islamic banking in Malaysia is regulated by a new consolidated act - the Islamic Financial Services Act 2013 (IFSA), which abolished all previous acts in this area. The 2013 law aims to increase the transparency and accountability of the activities of Islamic banks, the creation of a comprehensive regulatory framework in the field of Islamic banking, and the strengthening of consumer protection of financial services.

Авторы
Издательство
Федеральное государственное бюджетное учреждение науки Институт государства и права Российской академии наук
Номер выпуска
5
Язык
Русский
Страницы
182-195
Статус
Опубликовано
Том
12
Год
2017
Организации
  • 1 Юридический институт Российского университета дружбы народов
Ключевые слова
право Малайзии; закон об исламских финансовых услугах; виды исламского финансирования; Malaysian law; Islamic financial services law; Islamic banks; financial system; Islamic Banking; sukuk; Islamic financial services; финансовая система; исламский банкинг; основные принципы исламского банкинга; сукук; исламские финансовые услуги
Дата создания
10.07.2024
Дата изменения
10.07.2024
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/145743/
Поделиться

Другие записи

Протопопова О.В.
Труды Института государства и права Российской академии наук. Федеральное государственное бюджетное учреждение науки Институт государства и права Российской академии наук. Том 12. 2017. С. 170-181
Кайлачаков П.Э.
Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Инженерные исследования. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). Том 18. 2017. С. 353-360