Системно-информационная культура явила рационализированную среду трансдисциплинарного существования человека, а постнеоклассическая наука - движение ЛИЧНОСТИ к смысловому сознанию, восприятию моделирования. Кажущуюся трансцендентность проблемы образования возможно преодолеть на имманентном пути трансцендентального характера процесса САМОСОЗНАНИЯ- САМОСОЗИДАНИЯ познающих и созидающих функций мышления. Феноменология возвращения человека к действительности - ПОСТРОЙ СЕБЯ на единстве реальное-идеальное - возможна за счет перехода от науко учения к науко образованию. Разрешая проблему универсалий формированием объективной рационализации, преодолевается пятисотлетний кризис образования, во-многом, заданный социумом, насаждающем примитивную реальность социального человека фактически искусственным интеллектом.
System and information culture revealed rationalized the transdisciplinary environment of human existence, and postneoclassical science - the movement of the INDIVIDUAL to the semantic consciousness, perception modeling. The seeming transcendence of the problems of education can be overcome on the way immanent transcendent nature of the process of IDENTITY-of self-knowing and creative functions of thinking. The phenomenology of man's return to reality - BUILD ITSELF in the unity of the real-the ideal - is possible due to the transition from naukuchiya to neuroopathy. Solving the problem of universals in the formation of objective rationalization, five hundred years to overcome the education crisis, largely defined by society, engrafted primitive social reality of man is actually artificial intelligence.