Статья посвящена вопросам ключевых конституционно обусловленных разграничений в системе субъектов публичной власти Российской Федерации. Рассматриваются разграничения в зависимости от формы осуществления власти народом (непосредственно или через представителей), территориальных пределов осуществления власти, исходя из горизонтального и вертикального разделения властей, выделения государственной власти и местного самоуправления. Уделяется внимание соотношению соответствующих групп субъектов публичной власти (форм её осуществления), аспекты их взаимодействия как элементов единой системы. Исследование демонстрирует, что ключевые участники конституционных правоотношений, обладая единой правовой природой, входят в сложную организационную систему. Конституционно обусловленные разграничения позволяет осуществить тонкую настройку механизма организации публичной власти, достигнув соответствующий необходимый баланс. При этом установление эффективного соотношения в рамках конкретных разграничений представляет собой важную теоретическую и практическую задачу. В статье анализируются конституционное законодательство, материалы судебной практики, используются теоретические работы.
The article is devoted to the issues of important constitutionally conditioned delimitation in the system of subjects of public authority of the Russian Federation. In modern conditions, public power is a complex mechanism in which not only its specific subjects are represented, but also groups of such subjects, branches, levels of power. The corresponding constitutional mechanism, combining numerous elements, is united by different connections and conditioned by the right interactions. Of course, the Russian Federation is not an exception. The author analyses dependencies depending on the form of people's governance (directly or through representatives), territorial limits of the exercise of power, proceeding from the horizontal and vertical separation of powers, the separation of state power and local government. The article pays attention to the correlation of the relevant groups of subjects of public authority (forms of its implementation), and the aspects of their interaction as elements of a unified system. The research demonstrates that main participants in constitutional legal relations, having the same legal nature, enter a complex organizational system. Constitutionally determined delineation allows to fine-tune the mechanism of public power organization, having reached the necessary balance. At the same time, the establishment of an effective correlation within specific delineations is an important theoretical and practical task. The article analyzes constitutional legislation, materials of judicial practice, and uses theoretical work.