В статье анализируются общемировые тенденции реформирования систем высше го образования в развитых странах, выделяются основные векторы реформ: новый государственный менеджмент, создание университетом мирового уровня, принятие единых мировых институциональ ных правил. Рассмотрены стратегии развития высшего образования России и Франции, выявлены об щие черты реформ: укрупнение университетов, ориентация на мировые рейтинги, усиление связи университетов и предприятий для соответствия вызовам экономики знаний и инноваций. Определены основные различия: механизмы и объемы финансирования реформ во Франции и России.
The article analyzes global trends of higher education reforms in developed countries, identifies the main stages of reforms: new state management, the creation of a world-class university, the adoption of unified world institutional rules. The strategies for the higher education development in Russia and France are considered, the common features of the reforms are identified: the consolidation of universities, orientation to world rankings, the strengthening of the ties between universities and enterprises in order to meet the challenges of the knowledge and innovation economy. The main differences are determined: the mechanisms and volumes of financing reforms in France and Russia.