SERVICES-QUALITY MANAGEMENT OF HIGHER EDUCATION

The relevance of the research is to develop and justify the conceptual and theoretical, and methodological foundations for improving the servicesquality management of higher education at meso- and micro levels, which allow to ensure the high quality of training personnel as a strategic resource of the country. Management in the field of education is explored as a process that is divided into two sub-processes: operation management and development management. A model of the organizational and economic mechanism for managing the improvement of the services-quality of higher education at meso- and micro levels has been developed. The expected effect from the introduction of the proposed organizational and economic mechanism includes, in particular, ensuring the compliance of the quality of personnel training with the requirements of stakeholders and the creation of an integrated and independent system for monitoring and evaluating the services-quality of higher education in the constituent entities of the Russian Federation. The introduction of the developed methodology for measuring the consequences and the results of improving the management of the system for assessing the services-quality of higher education at meso- and micro levels is characterized by maximizing the process of achieving the system's goals; eliminating of the problems related to the limitation of existing evaluation procedures; personnel training in accordance with the quantity and quality required by the stakeholders and so on. The research also presents disadvantages of the author's methodology, but their influence is not determinative. Improving the management of the evaluation procedures in the field of higher education at the level of the constituent entities of the Russian Federation will allow to create organizational and economic prerequisites for the development of competition on the regional markets of educational services and improving the efficiency of the regional economy.

Актуальность исследования состоит в разработке и обосновании концептуально-теоретических и методологических основ совершенствования управления качеством услуг высшего образования на мезо- и микроуровнях, позволяющих обеспечить высокое качество подготовки кадров как стратегического ресурса страны. Управление в сфере образования исследуется как процесс, который подразделяется на два подпроцесса: управление функционированием и управление развитием. Разработана модель организационно-экономического механизма управления повышением качества услуг высшего образования на мезо- и микроуровнях. Ожидаемый эффект от внедрения предлагаемого организационно-экономического механизма включает в себя, в частности, обеспечение соответствия качества подготовки кадров требованиям заинтересованных сторон и создание комплексной и независимой системы контроля и оценки качества услуг высшего образования в субъектах РФ. Внедрение разработанной методики измерения последствий и результатов совершенствования управления СОКУВО на мезо- и микроуровнях характеризуется максимизацией процесса достижения целей системы; устранением проблем, связанных с ограниченностью существующих оценочных процедур; подготовкой кадров в соответствии с количеством и качеством, требуемыми заинтересованными сторонами и так далее. В исследовании также представлены недостатки авторской методики, однако их влияние не является определяющим. Совершенствование управления оценочными процедурами в сфере высшего образования на уровне субъектов РФ позволит создать организационно-экономические предпосылки для развития конкуренции на региональных рынках образовательных услуг и повышения эффективности региональной экономики.

Сборник материалов конференции
Издательство
Publishing office Vela Verlag Waldkraiburg
Язык
Русский
Страницы
48-56
Статус
Опубликовано
Год
2017
Организации
  • 1 Тверской государственный университет
  • 2 Институт стратегии развития образования РАО
  • 3 Российский университет дружбы народов
Ключевые слова
system for assessing quality of education; higher education services; improving services-quality management; cистема менеджмента качества; система оценки качества образования; услуги высшего образования; совершенствование управления качеством услуг
Дата создания
10.07.2024
Дата изменения
10.07.2024
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/144524/
Поделиться

Другие записи

Давыдова И.В., Дегтярева Е.А., Кешишян Е.С., Романенко К.В., Рюмина И.И., Виноградова И.В., Романова Т.А., Горев В.В., Реуцкая О.Г., Заячникова Т.Е., Панченко А.С., Сафина А.И., Прокопенко Л.Е., Демская Е.Э.
Pediatriya - Zhurnal im G.N. Speranskogo. Том 96. 2017. С. 8-15