Рассматриваются проблемы аксиологических трансформаций в образовательной системе высшей школы. Авторы обращают внимание на необходимость создания педагогической системы по формированию мировоззрения учащихся в условиях глобализирующегося мира; делается акцент на патриотическое воспитание; подчеркивается, что лингвопрагматический характер воспитательной модели отражает роль языка в "выращивании" личности, в становлении "самости" индивида; авторы анализируют, сопоставляют, сравнивают мировоззренческие установки на общечеловеческие ценности и традиции национальной культуры, убеждая в необходимости научить студентов противостоять манипулятивным технологиям.
In article the problems of transformation of axiological transformations in the educational system of higher school; the authors draw attention to the need to create educational system in shaping the world view of students in the globalizing world; the emphasis on Patriotic education; lingual grammatical nature of the educational model reflects the role of language in the "cultivation" of the individual, in the formation of the 'self of the individual; the authors analyze, compare, compare worldviews for human values and the traditions of national culture, convinced of the necessity to teach students how to resist manipulative methods of influence.