Сопоставление этапов развития литературно-культурных процессов в разных регионах Европы позволяет применить в учебной практике методологический принцип «углубленное познание учащимися своей родной культуры и языка через изучение иноязычной культуры». В статье рассматривается возможность использования схемы «маятника Дм. Чижевского» в современных университетских курсах преподавания истории литературы в инокультурной аудитории. На основе анализа методологических принципов изданных в 1990-2010-х годов в России учебников словацкой литературы и учебников по русской литературе в Словакии делаются практические учебниковедческие рекомендации.
Comparison between the epochs of literary / cultural development in different regions of Europe gives the opportunity to understand in system the essence of its phenomena and processes through features of their interrelation and interference, as well as allows to apply in educational practice the methodological principle of «raising the learners' awareness of their own culture and language through the study of foreign ones». The possibility of using the scheme of «Chizhevsky's Pendulum» in modern higher education programs and textbooks in literary history and textual criticism (hermeneutics) in a foreign classroom is discussed. Methodological principles of the Russian textbooks for the study of Slovak literature and Slovak textbooks and handbooks of Russian literature (published during the 1990-2010's) are compared and analysed for furthering cross-cultural understanding.