Цель исследования: аналитический обзор исторических материалов, характеризующих развитие санитарного просвещения в воинских формированиях россии (XVI-XVIII вв.).Материалы и методы: методом исторического анализа изучено более 20 научных источников.Результаты: установлено, что зачатки санитарных правил, упоминаемых в славянских летописях киевской руси, Великого новгорода и Московского княжества, были оформлены в системные решения оздоровления народов россии в XVIII веке и активно продолжалось в период и после отечественной войны 1812 года.Выводы: санитарное просвещение и гигиеническое воспитание характеризовались свойственными той эпохе государственными, культурными и религиозными особенностями:приоритетом здоровья военнослужащих, что связано с многочисленными войнами;ограниченностью гигиенического воспитания в связи с неразвитостью медицинской науки;распространением гигиенических знаний посредством жесткой регламентации отдельных направлений профилактики заболеваний в виде соответствующих указов, наставлений, регул, правил;исключительной ответственностью государственных и военных чиновников (а не врачей) за организацию профилактических мер и контроль исполнения, что обусловлено их более высоким положением в обществе;выполнением врачами методической, информационной и образовательной функций, реализуемых в виде рекомендаций, просьб, предложений, обращений к государственным и военным чиновникам;самостоятельной ролью церкви в формировании отдельных аспектов гигиенического мировоззрения, нравственности, социальной ответственности в охране индивидуального и общественного здоровья.
Purpose: analytical review of historical materials characterizing the development of health education in the XVI-XVIII centuries.Materials and methods: more than 20 scientific publications of different periods studied by historical analysis.Results: It was found that the basic sanitary rules found in the Slavic chronicles of kievan Rus’, Novgorod and the Principality of Moscow were aimed to improve the public health in Russia in the XVIII century and continued the same trend during the Patriotic War of 1812.Conclusion: health and hygiene education were characterized by specific to the particular era public, cultural and religious backgrounds:military health priority, due to the numerous wars;limited hygiene education due to the lack of medical science development;distribution of hygiene knowledge not in the form of individual prevention because of the low level of literacy of the population, but by strict regulation of certain provisions relating to the organization and infrastructure of prevention, in the form of relevant decrees, instructions, regulations, rules, which determine the priority of the collective and social prevention, as well as “fiscal” method of imparting the implanted sanitary culture commanders, chiefs, governors;the sole responsibility of the government and military officials (not doctors) for compliance with the legal framework and the organization of disease prevention, due to their high level of education and culture in contrast to the general public;doctors carrying the responsibility for providing medical education and knowledge in the form of recommendations, requests, suggestions and appeals to the government and military officials;the independent role of the Church in the formation of certain aspects of the world view on hygiene, morality and social responsibility in individual and public health protection.