Статья посвящена проблеме дистопии Эроса, а также ситуации аксиологического релятивизма, лишающего Эрос любого устойчиво-определенного места в поле самоопределения субъекта. Прослеживается историческая динамика размыкания ценности и онтологии, начиная со «смерти бога» у Ф. Ницше, абсурдного человека - Сизифа - А. Камю и заканчивая «человеком массы» Х. Ортеги-и-Гассета, «симулякрами» и «транссексуальностью» как социокультурным явлениям у Ж. Бодрийяра.
The article investigates current dystopia of Eros and the issue of axiological relativism that prevents a subject of Eros from correspondence with some steady ‘topos’ which would have provided him with certain ontological roots for evaluating his practices. The author studies the historical dynamics of how value parts from ontology and metaphysics starting with ‘god is dead’ by F. Nietzsche and processing to social phenomena of ‘simulacra’ and ‘transsexuality’ as it presented in J. Baudrillard’s theory.