Известная белорусская поэма «Тарас на Парнасе» (1840-1850) создавалась в условиях активизации борьбы с литературным консерватизмом. Анонимный автор, воспитанный явно в духе передовых идей русской литературы, манифестировал традиции эстетической школы Жуковского и Пушкина, обличал реакционные взгляды Греча и Булгарина. Преемственная связь поэмы с публикациями «Арзамаса» прослеживается в использовании разнообразных форм литературной полемики: памфлетных выпадов против литературного официоза, устаревших художественных принципов, сатирического пародирования и шаржирования.
Famous Belarusian poem «Taras on Parnassus» (1840-50) was created in situation of intensifying the fight against the literary conservatism. The anonymous author, who was brought clearly in the spirit of the progressive ideas of Russian literature, manifested aesthetic traditions of the school Zhukovsky and Pushkin, denounced the reactionary views of Grech and Bulgarin. There is relation of the poem with the publications of Arzamas. It is in the use of various forms of literary polemics: pamphleteering invectives against literary officialdom and outdated art principles, satirical parodying and caricaturing.