В статье исследуется религиозный компонент пьесы Н.П. Николева «Сорена и Замир», который иллюстрирует оригинальную интерпретацию решения актуальной для русской классицистической трагедии последней трети XVIII в. проблемы тирана на престоле. Своеобразие сюжетной коллизии в пьесе Николева проявляется в новаторской, по сравнению с синхронными текстами аналогичной тематики трактовке событий из времен Киевской Руси, в частности отображения не только политического, но и конфессионального конфликта между православной Русью и языческим Востоком.
This article concerns with the religious component in the play by Russian author of 18 th cent. N.P. Nikolev «Sorena and Zamir». This component gives the original interpretation of a problem of the tyrant on the throne, which was actual for Russian classical tragedy of the last third of the 18th century. The originality of the plot of the Nikolev's play manifested in innovative interpretation of the events of the KievanRus, compared with the same pieces of the period. This treatment reflects not only political but also religious conflicts between the Orthodox Rus' and the pagan East.