В статье рассмотрены некоторые аспекты доказывания по делам о защите деловой репутации в арбитражных судах. Проанализированы законодательный и практический подходы по данному вопросу. В качестве иллюстрации приводятся примеры из судебных решений. Несколько слов говорится о практике Европейского суда по правам человека и судов ФРГ. Описан подход применительно к возможной дискредитации конкурента при использовании сравнительной рекламы. Затрагивается вопрос соотношения порочащих сведений и субъективных оценочных суждений. Новизна исследования заключается в постановке проблемы, подходах к ее исследованию. В русскоязычный оборот вводятся новые данные о недопущении дискредитации других лиц при оформлении сравнительной рекламы. Автор приходит к выводу о том, что защита деловой репутации - сложный процесс, требующий наличия совокупности доказательств.
The article examines some aspects of evidence in cases of protection of business reputation in arbitration courts. The legislative and practical approaches on this issue are analyzed. Examples include court decisions. A few words refer to the practice of the European Court of Human Rights and Courts in Germany. A general approach is described with respect to the possible discredit of a competitor when using comparative advertising. The issue of the correlation between defamatory information and subjective value judgments is touched upon. The novelty of the research is the formulation of the problem, the approaches to its investigation. New data on the prevention of the discrediting of others during the design of comparative advertising are introduced into the Russian-language market. The author comes to the conclusion that the process of protecting business reputation is a complex process, requiring the existence of a body of evidence.