В статье представлены результаты собственных эмпирических исследований, посвященных изучению психоэмоционального состояния и уровня стрессоустойчивости студентов. На выборке студентов (n=122) первого курса разных факультетов Российского университета дружбы народов была дана оценка психоэмоциональному состоянию студентов. На основании оценки психоэмоционального состояния исследуемая выборка была разбита на три подгруппы. Первая подгруппа (n=54) имела высокий уровень тревожности. Проведен. Вторя группа (n=41) имела средние показатели тревожности. Третья группа (n=27) имела низкие показатели тревожности. Исследование выявило, что разные уровни тревожности по-разному влияют на уровень адаптационных процессов в студенческой среде. Так высокий уровень тревожности и нервно-психического напряжения способствуют снижению стрессоустойчивости в учебной деятельности первокурсников. Напротив средний и низкий уровни тревожности и психоэмоционального состояния студентов первого курса способствовал формированию адекватному уровню стрессоустойчивости и течению адаптационных процессов учащихся.
The work presents the results of the authors'' own empirical research dedicated to the study of a psychoemotional state and level of resistance to stress among students. The students (n=122) of the first-year in their study from different departments of the Peoples'' Friendship University of Russia were given an assessment to their psychoemotional condition. On the basis of the assessment of their psychoemotional state the examined students were divided into three subgroups. The first subgroup (n=54) has a high level of uneasiness. The second group (n=41) has an average values of uneasiness. The third group (n=27) has low indicators of uneasiness. The research reveals that different levels of uneasiness differently influence the level of adaptation processes in the students'' environment. So, high level of anxiety and psychological tension lead to the decrease in resistance to stress in the educational activity of first-year students. On the contrary, the average and low levels of anxiety and a psychoemotional condition of first-year students lead to the forming of an adequate level of resistance to stress and the course of adaptation processes of students.