В статье рассматривается проблема разработки технологии развития социального интеллекта младших школьников, на уроках английского языка, с использованием групповых форм и элементов тренинговых форм проведения занятий. Представлен последовательный алгоритм реализации данной технологии, представляющий собой программу развития социального интеллекта, за счет внедрения в процесс преподавания иностранного языка тренинговых и диалоговых форм обучения, концентрации на групповых формах организации занятий. В статье представлены цель, задачи данной программы; принципы и этапы ее реализации; содержание программы; ее ключевые особенности и критерии эффективности. Подробно описываются элементы структуры программы, в частности основные группы упражнений и педагогических взаимодействий, в контексте преподавания иностранного языка.
In article the perspective of technology of development of social intelligence of younger school students, at English lessons, with use of group forms and elements of training forms of training is considered. The consecutive algorithm of realization of this technology representing the program of development of social intelligence which represents variable and flexible realization of technology of development of social intelligence, due to introduction in process of teaching a foreign language of training and dialogue forms of education, concentration on group forms of the organization of occupations is presented. In article the purpose, tasks of this program, the principles and stages of her realization, contents of the program, her key features and criteria of efficiency are described. Basic elements of structure of the program, in particular the main groups of exercises and pedagogical interactions, in the context of teaching a foreign language are in detail described.