Архетип божественной личности как относительной в индийском религиозном сознании

Дальнейшее развитие религиоведения требует более глубокого применения философской и философско-религиозной методологии и соответствующего категориального аппарата к религиозному сознанию, в частности, к индийскому и к идее/архетипу божественной личности. Относительный характер божественной личности в индийских религиях проявляется в: инклюзивизме (термин индолога П. Хакера) - неограниченной способности включения новых богов и культов, отождествлении ряда божественных персонажей, вариативной функциональности божеств, идентичности политеистической религиозной парадигмы и др. Олицетворение/деперсонификация в данном архетипе индийского религиозного сознания является двуединым процессом, имеющим пан(ен)теистическую, а не абсолютно-теистическую основу. Поскольку индийская божественная личность не абсолютна, а относительна, то архетип такой личности в индийском религиозном сознании характеризуется атрибутивно-функциональным теизмом и релятивизмом.

An Archetype of Relative Divine Personality in Indian Religious Consciousness

Urther development of religious studies needs the deeper application of philosophical and philosophy-of-religion methodology and apparatus of appropriated categories to the religious consciousness, partly to Indian religious consciousness and the idea / archetype of Divine personality. The relative character of Divine personality in Indian religions appears in: (i) inclusivism, i.e. non-bordering capacity of including the new deities and cults; (ii) synthesizing between several gods; (iii) identity of polytheistic religious paradigm etc. Personification / impersonation in this archetype of Indian religious consciousness is bilateral process with pan(en)theist, non-absolute theistic basis. As if Indian Divine personality is not to be absolute and it is relative, so the archetype of such a personality in Indian religious consciousness shows the attributive / functional theism and relativism. The archetype of the relative Divine personality or personalized / depersonalized deity in Indian religious and polytheistic consciousness has the following characteristics: (i) ‘personal’ deities are partial, replaceable, in some cases they are effaceable; (ii) personification itself means no substantial (holistic and initial) personality; (iii) these gods are soluble in some impersonal Absolute, which co-presence to them or rises above them, or, on the contrary, lies at their base (Nirvana, Brahman, Plotinian or Single-Ekam of Rigveda’s "Nasadiya-sukta"). The genesis of ‘personal’ God is accompanied by two-in-one dialectical process of personification / depersonalization: something impersonal becomes personal, and vice versa. Personalized / impersonal deities have no hypostaticness; that’s why attributive-functional concept of the person corresponds to them, and they exist in a limited space, relative theism.

Авторы
Издательство
Автономная некоммерческая организация Научно-издательский Центр "Пространство и Время"
Номер выпуска
1
Язык
Русский
Страницы
12-12
Статус
Опубликовано
Том
7
Год
2014
Организации
  • 1 Российский университет дружбы народов, Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет
Ключевые слова
эксклюзивизм; атрибутивно-функциональный теизм; exlusivism; attributive / functional theism; religious archetype; inclusivism; relativism of Divine personalities; polytheistic religious paradigm; pan(en)theist basis of personated deities; absolute theism; религиозный архетип; политеистическая религиозная парадигма; инклюзивизм; релятивизм божественных личностей; пан(ен)теистическая основа персонифицированных божеств; абсолютный теизм
Цитировать
Поделиться

Другие записи