Обеспечение экономической безопасности государства при реализации глобальных интеграционных проектов может быть осуществлено в различных формах. В статье рассматривается подход к оценке уровня защищенности экономики США при их участи в Транстихоокеанском партнерстве (ТТП). Рассматриваются перспективы изменения уровня защищенности экономики США в период мирового финансово-экономического кризиса 2007 - 2009 гг. и посткризисный период. Делается вывод, что ТТП, будучи многосторонним соглашением, является отражением процесса регионализации в Азиатско-Тихоокеанском регионе. Цели. Провести сравнительную оценку уровня защищенности экономики США и государств - участников ТТП, реализованного в рамках антикризисных и посткризисных мер правительств и Центробанков этих стран. Методология. В настоящей работе обосновывается подход к оценке уровня защищенности экономики государства от внешних и внутренних угроз, реализованного в рамках различных форм обеспечения защищенности национального хозяйства в условиях глобализации. Результаты. Предложен подход к сравнительной оценке изменения уровня защищенности экономики США и государств - участников ТТП, реализованного в рамках антикризисных и посткризисных мер правительств и Центробанков этих стран. Выводы. Уровень защищенности экономики США от внешних и внутренних угроз может быть представлен в виде сомножителей, характеризующих защищенность их национального хозяйства, реализованную в рамках экономического патроната федерального правительства и Федеральной резервной системы. Сделан вывод о том, что реализация Соглашения о Транстихоокеанском Стратегическом Экономическом Сотрудничестве может изменить уровень экономической безопасности его участников.
Ensuring the economic security of the state in the implementation of global integration projects can be implemented in various forms. The article examines the approach to assessing the level of protection of the US economy with their participation in the Trans-Pacific Partnership (TTP). The prospects of changing the level of protection of the US economy during the global financial and economic crisis of 2007 - 2009 are considered and the post-crisis period. It is concluded that the TTP, being a multilateral agreement, is a reflection of the process of regionalization in the Asia-Pacific region. Goals. Conduct a comparative assessment of the level of protection of the US economy and TTP member states implemented within the framework of the crisis and post-crisis measures of governments and Central Banks of these countries. Methodology. In this paper, the approach to assessing the level of protection of the state's economy against external and internal threats, realized in the framework of various forms of ensuring the protection of the national economy in the context of globalization, is substantiated. Results. An approach is proposed for a comparative assessment of the change in the level of protection of the US economy and the TTP member states implemented within the framework of the crisis and post-crisis measures of governments and Central Banks of these countries. Conclusions. The level of protection of the US economy from external and internal threats can be represented in the form of factors, characterizing the security of their national economy, implemented within the economic patronage of the federal government and the Federal Reserve System. It is concluded that the implementation of the Agreement on the Trans-Pacific Strategic Economic Cooperation can change the level of economic security of its participants.