Рассматриваются историко-философские идеи средневекового арабского писателя и мыслителя Абу Хаййана ат-Таухиди, его достижения в области философской методологии, используя которую, ему удалось при помощи средств арабского языка существенно расширить и дополнить философскую семантику рассматриваемых им понятий, заимствованных из иной культурной среды. Уровень толкования, а не создания новых философских идей рассматривается автором статьи как возможная и достаточная база для философского творчества арабоязычного мыслителя той эпохи, истоки которой полагаются им в сфере внутрилингвистических факторов.
The paper deals with Abu Hayyan al-Tawhidi's achievements as a traditional philosophy scholar as well as his new method of interpretation, which comprises philosophy and belles-lettres. Using this method Abu Hayyan al-Tawhidi managed, by means of rich lexis, to broaden and complement many of these ideas, mostly of foreign origin, which he scrutinized in his treatises and epistles. The author considers the level of interpretation rather than creation of new philosophical ideas to be a possible and sufficient foundation for being a creative Arab philosopher of that time. The sources of this foundation he sees in the morphology of the Arabic language, i.e. proper linguistic factors.