Будучи основой общества, коммуникация в современных социальных науках рассматривается в качестве специфического исследовательского фокуса, сквозь который осмысливаются многообразные социальные практики. В статье в рамках коммуникативного подхода исследуется дизайн, а теоретический контекст этого рассмотрения формируют концепции «общества потребления» (Г. Маркузе), «массового общества» (Х. Ортега-и-Гассет), постмодернизма (Ж. Бодрийяр), «сетевого актора (Б. Латур).
As the foundation of society, communication in the modern social sciences is regarded as a specific research focus, through which diverse social practices are conceptualized. This article is written from within the framework of the communicative approach. It examines the design, and theoretical context of this work, which in itself, is derived from the concepts of "consumer society" as outlined by G.Marcuse and the work on "mass society" by J. Ortega Y Gasset, postmodernism by J. Baudrillard, and the "actor-network- theory by B. Latour.